FAQ, czyli o co najczęściej pytacie #1

Hej 🙂 Codziennie jestem aktywna na asku (click). Staram się odpowiadać na Wasze pytania precyzyjnie i w pełni zrozumiale, jednak powtarzają się one (nawet każdego dnia…). Dlatego postanowiłam zebrać w tej notce najczęściej zadawane pytania i na nie odpowiedzieć. Dzięki temu wszystko będziecie miały w pigułce. Zapraszam 🙂


1. Czy powinnam jeść coś po treningu?

Oczywiście, że tak! Organizm potrzebuje kalorii po dużym wysiłku fizycznym. Głupotą jest mówienie, że przez to spalone kalorie powrócą… Nawet jeżeli trening wykonujesz późno, powinnaś zjeść po nim coś lekkiego. Najlepiej, aby posiłek odbył się w czasie +/-20 minut od zakończenia ćwiczeń. Węglowodany (dostarczą energii), umiarkowana ilość białka (pomogą w budowie mięśni) i najmniejsza dawka tłuszczów (nawet tych nienasyconych!). Warzywa (bogate w błonnik powodujący uczucie pełności w żołądku) i owoc, jeżeli robiłaś aeroby 🙂

2. Powinnam jeść dużo białka, gdy ćwiczę siłowo?
Tak, ponieważ budujesz mięśnie. Zapotrzebowanie na nie osób ćwiczących siłowo jest o wiele większe niż osób nieaktywnych fizycznie. Białko pokarmowe jest źródłem aminokwasów stanowiących „cegiełki” używane m.in. do rozbudowy muskulatury (jednak jedzenie tego składnika nie zrobi z Ciebie kulturystki, spokojnie :)). Ważną rzeczą jest to, aby pamiętać, że budując masę mięśniową nie potrzebujesz wyłącznie białka, a również węglowodanów i tłuszczów. Do dziennej puli białka wliczaj zarówno te pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego.
3. Jakieś ćwiczenia najpierw wykonywać: siłowe czy aerobowe?
Zapamiętajmy tę optymalną kolejność na całe życie: SIŁOWE->CARDIO 🙂 Wykonanie ćwiczeń modelujących/siłowych przed treningiem cardio pozwala w znacznym stopniu uszczuplić zapas węglowodanów organizmu. Dzięki temu w czasie ćwiczenia cardio szybciej dochodzi do utleniania tłuszczów – zwiększa się jego efektywność. Pamiętajmy również, że utlenianie zbędnej tkanki tłuszczowej zachodzi dopiero po ok. 30-40 minutach od rozpoczęcia treningu, wczęeśniej spalamy wyłącznie węglowodany (czyli to, co zjadłyśmy w ciągu dnia). Dlatego wykonując ćwiczenia siłowe najpierw, wykorzystujemy te 30 minut na spalenie węglowodanów, a dopiero później, z większą intensywnością, wyciskamy siódme poty przy cardio spalając przy tym tłuszczyk 🙂
4. Czy mogę ćwiczyć codziennie?
Ćwiczenie codziennie nie jest wskazane. Ilość treningów w ciągu tygodnia zależy od rodzaju ćwiczeń. Cardio (tlenowe) możemy robić 6 razy w tygodniu (w umiarkowanej ilości), ale ćwiczenia na mięśnie – co dwa dni. Jest to bardzo ważne, ponieważ mięśnie potrzebują odpoczynku, nie możemy ich forsować. Robiąc codziennie np. zestaw na brzuch będziemy miały taki sam efekt, jak robiąc go co dwa dni. Co więcej, nasze mięśnie nie będą się regenerowały, jeżeli nie dostosujemy się do tej zasady.
5. Co ćwiczyć aby schudnąć?
Cardio, cardio i jeszcze raz interwały hah Wszelkie ćwiczenia tlenowe, które utleniają tłuszcze. Tak jak już pisałam wyżej, muszą one trwać cn. 30 minut, ale optymalna długość to 50-60 min. Wtedy mamy pewność, że dałyśmy z siebie jak najwięcej 🙂 Jeżeli masz do zrzucenia kilka kilogramów, możesz do cardio dodać także ćwiczenia na poszczególne partie ciała (np. brzuch, nogi, pośladki), ponieważ nie przeszkadza to w spalaniu tłuszczu, a przy okazji buduje mięśnie.
6. Co to jest tabata?
Tutaj odsyłam do mojego innego wpisu, gdzie wszystko wytłumaczyłam: http://fit-health-fashion.blogspot.com/2014/11/tabata-przyspieszy-twoj-metabolizm.html . Kiedyś ktoś mnie zapytał, czy tabata to coś do jedzenia hah (pewnie chodziło o ciabatę)
 
7. Ile powinnam ważyć przy wzroście … cm?
Ja stosuję taki przelicznik: od swojego wzrostu (przykładowo 167 cm) odejmij 110 i wychodzi Ci Twoja idealna waga (57 kg). Proste 🙂 Jest to oczywiście podane na oko, ponieważ mamy różne budowy ciała i u każdego może to wyglądać inaczej. Dlatego powinnyśmy dążyć do wizualnie idealnej sylwetki, a nie cyferek na wadze. Przecież mięśnie też ważą, i to więcej od tkanki tłuszczowej 🙂
Wydaje mi się, że to wszystko na dziś 🙂 Jeżeli będzie taka potrzeba, stworzę drugą część. A może nurtują Was w tym momencie jakieś pytania? Dajcie znać w komentarzach! Na koniec… zdjęcia! Buziaki ♥

 

 płatki jęczmienne na mleku+twaróg+miód+kiwi+pestki słonecznika+pestki dyni

 

 

 

 

tosty z ciasta naleśnikowego: z dżemem, żurawiną i wiórkami kokosowymi/twaraogiem i miodem+pomarańcza

 

 

 

po prawej pad do konsoli z czekolady, po lewej pad do PS4 ♥

Posted in FAQ
  • Anonimowy

    Super blog <3 dowiedziałam się tu kilku istotnych rzeczy *.* super ;* /Natkaa