Nawadnianie organizmu

Ale mam dla Was dziś temat! Bo kiedy mamy pić więcej jak nie teraz? Oczywiście w inne pory roku także o tym nie zapominamy. Teraz żar leje się z nieba, więc odpowiednie nawodnienie naszego organizmu jest na pierwszym miejscu. Zapraszam do przeczytania kilku słów na ten temat 🙂


Organizm człowieka składa się w większości z wody. Wraz z wiekiem mamy jej coraz mniej. U dorosłego człowieka jest to ok. 60%, u małych dzieci, nawet 75%.

Skutki odwodnienia:

  • irytacja
  • zawroty i ból głowy
  • senność
  • rozdrażnienie
  • osłabienie
  • skurcze i bóle mięśni
  • suche, popękane usta i skóra ciała
  • obniżone ciśnienie
  • szybkie bicie serca
  • drżenie rąk
  • cienie pod oczami
  • ciemna barwa moczu
Mówi się, że dziennie powinniśmy pić ok. 2l wody. Będąc bardziej precyzyjną, podam Wam uniwersalny przelicznik, który każdy może dostosować do siebie:

 

masa ciała x 30-60ml
I tak, w moim przypadku jest to 1650-3300ml wody dziennie. Kilka dni temu zaczęłam pić więcej wody. W trosce o swoją suchą skórę, ospałość i kiepskie samopoczucie podczas upałów. Wam również to polecam 🙂

Im więcej ważymy, im więcej mamy mięśni, tym więcej potrzebujemy wody. Jest to również związane z dietą. Jeżeli ktoś ma dietę wysokobłonnikową (np. wegańska) warto zwrócić uwagę na to, aby wypijać więcej wody, ponieważ zbyt duża ilość błonnika może zaszkodzić dla organizmu, co więcej, odwodnić go.

30ml i 60ml to dwukrotna różnica, dlaczego więc tak wahać się może ilość spożywanej przez nas wody? Wszystko zależy od aktywności fizycznej (nawodnienie do 2h po treningu), temperatury powietrza i wilgotności.

Czym się nawadniać? Nie tylko wody źródlane, ale również:

  • wapniowe
  • magnezowe
  • woda kokosowa (z cukrem naturalnym, źródło wielu mikroelementów, świetny izotonik)
  • do zwykłej niegazowanej wody dodaj: świeże zioła, cytrynę, limonkę, imbir, świeże i suszone owoce
  • soki warzywne (np. sok pomidorowy dostarcza sporą dawkę sodu i potasu) powodujące nasycenie, nie są kaloryczne
  • świeżo wyciskane soki warzywne i owocowe
Starajmy się nie wybierać napojów hipertonicznych, czyli soków i nektarów kartonowych dosładzanych syropem glukozowym oraz napojów gazowanych ze związkami fosforu, aromatami, barwnikami (podrażniają drogi oddechowe, powodują alergię oraz nadpobudliwość.

Ja swój dzień zawsze zaczynam od szklanki letniej wody z cytryną. Super pobudza mój mózg oraz układ trawienny 🙂 W ciągu dnia piję regularnie (nie wtedy, gdy odczuję pragnienie), staram się zawsze mieć przy sobie butelkę wody (wcześniej była to mała 0,5l, teraz zabieram do torby nawet 1,75l). W pokoju mam szklankę i dolewam w razie potrzeby.

Trzeba pamiętać żeby za jednym razem nie wypijać bardzo dużej ilości wody bo następuje odwrotna osmoza i zamiast nawadniać organizm odwadnia się jeszcze bardziej. Najlepiej przyzwyczaić się do popijania wody przez cały dzień.

Co nam daje picie wody?

  • dotlenienie i regulacja temperatury organizmu
  • dostarczenie składników odżywczych do wszystkich narządów
  • wzrost czerwonych krwinek
  • redukcję cholesterolu
  • powstrzymanie apetytu
  • pobudzenie trawienia i metabolizmu
  • wypłukiwanie toksyn
  • poprawa funkcjonowania nerek, wątroby, serca, jelit
  • mniejsze ryzyko zachorowania na raka okrężnicy, pęcherza i piersi
  • redukcję bólu głowy i pleców, zmniejszenie gorączki
  • poprawa wzroku, usuwa nieświeży oddech
  • dodaje energii
  • poprawia pamięć i koncentrację
  • poprawę wydolności organizmu
  • rzeźbi mięśnie, poprawia „nasmarowanie” stawów
  • redukcję cellulitu i nawilżenie skóry

Taka prosta sprawa, a tak wiele może zdziałać. Spróbujcie ze mną tego wyzwania, nawadniajcie prawidłowo swój organizm, aby weszło Wam to w nawyk. Mam nadzieję, że od tej pory żadna czytelniczka nie będzie pozwalała swojemu ciału cierpieć z pragnienia 🙂

Zostawiam Was z odrobiną zdjęć i odpowiadam na Wasz pytania na asku. Pozdrawiam ♥

 

 

opalania czas 🙂

 

płatki żytnie z brzoskwinią, malinami, wiórkami kokosowymi, płatkami migdałów i pestkami słonecznika

 

koktajl malinowo-truskawkowy z miętą

 

pierś z kurczaka zawijana z serem camembert, bułką żytnią i bobem
  • Meg

    Odkąd zaczęłam interesować się zdrowym stylem życia, nie wyobrażam sobie dnia bez minimum jednej dużej butelki wody, choć teraz w czasie upałów potrafię wypić nawet trzy takie półtora litrowe butelki 🙂

  • I prawidłowo 🙂 Lepiej wypić więcej, niż za mało.