Właściwości awokado i przepis na ostrą pastę oraz kremowy mus kakaowy

Czy wiecie, że prawdopodobnie awokado jest najzdrowszym produktem spożywczym świata? Nie tylko zawiera wszystkie składniki odżywcze potrzebne człowiekowi, lecz również chroni przed rakiem, Alzheimerem, chorobami serca, cukrzycą i wieloma innymi schorzeniami. Dowiedzcie się więcej na temat tego owocu oraz zapoznajcie się (i wypróbujcie rzecz jasna!) dwa przepisy z nim w roli głównej.


Awokado, zwane także „gruszkami aligatora”, jest bogate w błonnik, sód, potas oraz wolne od cholesterolu tłuszcze. Dostarcza prawie 20 niezbędnych składników odżywczych!

Zawiera zdrowe tłuszcze nienasycone, takie jak kwasy Omega-3, witaminy A, C, D, E, K oraz witaminy z grupy B (tiaminę, ryboflawinę, niacynę, kwas pantotenowy, biotynę, witaminę B6, B12 i kwas foliowy). Tylu witamin na raz będzie trudno wam dostarczyć w inny naturalny sposób.

Występujące w awokado kwasy Omega 3 znane są jako sekret zdrowego serca, wybitnych zdolności umysłowych oraz orlego wzroku. Awokado jest jednym z najzdrowszych dla naszego mózgu produktów, pomagając przeciwdziałać chorobie Alzheimera. To również za sprawą bogato występującej w awokado witaminy E. Jej duże dawki pozwalają neutralizować wolne rodniki i powstrzymać gromadzenie się białek, co w efekcie pozwala na odwrócenie utraty pamięci u pacjentów z chorobą Alzheimera, a we wczesnym stadium opóźniać progresję choroby.

Pozostałe dobroczynne składniki owocu to m. in:
jednonienasycone kwasy tłuszczowe – te rodzaje tłuszczów są pomocne w kontrolowaniu poziomu trójglicerydów we krwi. Obniżają poziom cholesterolu, przez co kontrolują też cukrzycę
kwas foliowy – ta rozpuszczalna w wodzie witamina B wspiera zdrowe komórki w procesie rozwoju naszych tkanek. Jest to szczególnie ważne w okresach szybkiego wzrostu i podziału komórek, takich jak dzieciństwo i ciąża. Kwas foliowy jest również niezbędny w metabolizmie homocysteiny i pomaga utrzymać prawidłowy poziom tego aminokwasu, który jest uważany za dodatkowy czynnik ryzyka występowania chorób układu krążenia, takich jak zawał czy udar.
luteina – to organiczny barwnik, który chroni przed zaćmą i niektórymi rodzajami raka. Zmniejsza ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej, co jest główną przyczyną ślepoty u osób starszych. Awokado zawiera 3 lub więcej luteiny niż inne popularne warzywa i owoce.
kwas oleinowy i potas – oba te składniki również mogą pomóc w obniżaniu poziomu cholesterolu i zmniejszeniu ryzyka nadciśnienia tętniczego.

Zanim zaczniecie namiętnie najadać się awokado pamiętajcie jednak, że ma ono sporo kalorii, ze względu na dużą zawartość tłuszczu. Średniej wielkości awokado zawiera tyle samo tłuszczu co liczący 30 gramów burger. Dzięki temu jest to również jeden z najlepszych zastępników tłuszczu w diecie wegetariańskiej.

A teraz przepisy 🙂

Pasta z awokado to nic prostszego! Można ją modyfikować do woli. Ja próbowałam robić kiedyś również z jajkiem – wyśmienita 🙂 Nazwałabym ją takim guacamole pauperum 🙂

– dojrzałe awokado
– pół papryczki chilli
– pieprz cytrynowy
– świeże liście bazylii
– łyżeczka soku z limonki / cytryny

Awokado wydrążamy, rozciskamy w miseczce widelcem. Dodajemy pokrojoną w drobną kostkę papryczkę chilli (bez pestek, ponieważ to w nich zawarta jest kapsaicyna i wtedy pasta może wyjść zbyt ostra) oraz doprawiamy małą ilością pieprzu, bazylią, a także sokiem z wybranego cytrusa. Wszystko razem mieszamy i gotowe 🙂
Pastę można wykładać na pieczywo bądź dodawać do sałatek – pasuje dosłownie do wszystkiego!

A może coś na słodko? Sięgnijcie po ten przepis kiedy najdzie Was ochota na małe co nieco. Jest to idealny substytut masła czekoladowego (mniam mniam ♥)

– dojrzałe awokado
– 3 łyżki gorzkiego kakao
– 2 łyżki miodu / syropu z agawy
– 2 łyżki mleka
– szczypta soli morskiej

moje niedoszłe drugie śniadanie… oddane dla M. sama zjadłam taką z plasterkami gruszki i szklanką mleka po treningu – pycha!

Awokado wydrążamy, przekładamy do blendera wraz z resztą składników. Miksujemy na gładki krem.
Można taki mus jeść wraz z pieczywem bądź przyrządzić na jego bazie schłodzony deser z owocami. Kombinujcie do woli 🙂

I taka rada na koniec. Jeżeli chcecie, aby awokado dojrzało jak najszybciej, włóżcie je do papierowej torebki wraz z jabłkiem lub bananem, które wydzielają substancje przyspieszające dojrzewanie i przechowujcie je w temperaturze pokojowej. Po kilku dniach awokado będzie gotowe do spożycia.

W lodówce możemy natomiast przechowywać dojrzałe awokado. Jeśli nie zużyjemy od razu całego owocu i część chcemy zostawić na później, zostawmy część z pestką i skropmy ją sokiem z limonki lub cytryny. Pestka awokado zawiera specjalne enzymy, dzięki którym owoc dłużej pozostaje świeży.

Ja to stosuję, sprawdza się 🙂

Pozdrawiam wszystkich serdecznie, buziaki 🙂

 

omlet kukurydziany z bananem, serkiem wiejskim i domowym masłem orzechowym

 

po masakrowaniu brzucha 😀

 

 

email: careyou2111@gmail.com