7 najzdrowszych zamienników cukru

Cukier biały rafinowany, przede wszystkim należy do produktów mocno oczyszczonych, zatem pozbawiono go wszystkich substancji odżywczych. Dostarcza jedynie pustych kalorii, mocno zakwasza organizm, zakłóca proces trawienia i wypróżniania się, podrażnia śluzówkę żołądka(przyczynia się do powstawania wrzodów), uzależnia, może powodować chroniczne zmęczenia (ospałość), nadmiar najczęściej prowadzi do nadpobudliwości organizmu, braku koncentracji, rozdrażnienia. Wpływa na wahania nastroju (raz wyrzuty sumienia z powodu pochłonięcia ogromnej ilości słodyczy, drugi raz zadowolenie w wyniku wydzielania hormonów szczęścia). Może spowodować wiele chorób, takich jak otyłość, cukrzyca czy nawet choroby serca oraz przyspieszyć rozwój próchnicy zębów.  
Podsumowując najprościej jak się da – jest niezdrowy. Na szczęście, większość z nas ma tego świadomość. Co zatem zamiast białych słodkich minikryształków?
Całkowite wyeliminowanie słodyczy z diety jest dla wielu z nas sprawą awykonalną. Jak wprowadzić równowagę do swojej diety i upiec dwie pieczenie na jednym ogniu, czyli o zamiennikach cukru 🙂
 

Każda nadmierna ilość cukru w organizmie negatywnie wpływa na nasze zdrowie i sylwetkę. Już w 1957 roku dr William C. Martin zaklasyfikował cukier rafinowany (popularny cukier buraczany lub trzcinowy produkowany na skalę przemysłową) jako TRUCIZNĘ. To czyste węglowodany, pozbawione witamin i minerałów. W naturze coś takiego nie występuje.
Każdy nadmiar cukru powoduje odkładanie się tkanki tłuszczowej. Najpierw dotyczy to ciała i sylwetki – brzuch, uda i pośladki – prowadząc do otyłości. Następnie (a niekiedy i równocześnie) tkanka odkłada się w narządach wewnętrznych, głównie w nerkach i sercu. Konsekwencją jest szereg tzw. chorób cywilizacyjnych.
Wpis jest dość obszerny, ale mam nadzieję, że dowiecie się z niego wielu przydatnych rzeczy.
1. Ksylitol
  • naturalny, uzyskiwany najczęściej z brzozy, tzw. alkohol cukrowy (lub jak ktoś woli, alkohol polihydroksylowy). Przy okazji, ciekawostka, alkohole cukrowe to mieszanka cząsteczki cukru i cząsteczki alkoholu. Ich struktura daje im zdolność pobudzania słodkich receptorów smakowych na języku
  • mimo że alkohole cukrowe są technicznie węglowodanami, większość z nich nie podnosi poziomu cukru we krwi, a tym samym nie liczą się jako węglowodany do „wagi netto” produktów, co czyni je popularnym słodzikiem w produktach niskowęglowodanowych
  • jego smak nie różni się niczym od cukru białego
  • jest niemal o połowę mniej kaloryczny od wyżej wymienionego cukru białego, a jego indeks glikemiczny jest aż 14 razy mniejszy!
  • w przeciwieństwie do białego cukru opóźnia procesy starzenia oraz wzmacnia układ immunologiczny, co korzystnie wpływa także na samopoczucie
  • znacznie zwiększa przyswajanie wapnia, co pomaga w profilaktyce osteoporozy
  • nie należy przekraczać dziennej dawki 3 łyżeczek ksylitolu. Jeśli przekroczysz tę dawkę, możesz się spodziewać nieprzyjemnych dolegliwości ze strony układu pokarmowego (m.in. wzdęcia, biegunka)
  • dla osób z wysokim zagrożeniem cukrzycą, cukrzyków, osób cierpiących na otyłość i inne problemy metaboliczne, ksylitol jest doskonałą alternatywą dla cukru
  • istnieją badania na zwierzętach pokazujące że ksylitol może zwiększyć produkcję kolagenu, a dzięki temu przyczynić się do przeciwdziałania skutkom starzenia się skóry, a nawet pomóc w wygładzeniu zmarszczek
  • może zabijać szkodliwe bakterie w jamie ustnej, a także może być pożywką dla potrzebnych dla dobrego trawienia bakterii w jelitach (w związku z tym działa podobnie do rozpuszczalnego błonnika)
 
  1. Stewia
  • zielona, w liściach – nie mylić ze sproszkowaną i przetworzoną
  • z jej słodzących właściwości od dziesięcioleci korzystają Japończycy, znani z troski o zdrowie
  • według badaczy jest nawet od 50 do 300 razy (!) słodsza niż cukier biały i – co najlepsze – niemal zupełnie bezkaloryczna
  • bogata jest w witaminy, m.in. C, E, witaminy z grupy B, a także minerały, m.in. wapń, magnez, chrom oraz tłuszcze i białka
  • ma właściwości moczopędne, wzmacniające i bakteriobójcze
  • smak stewii jest bardzo charakterystyczny, więc zanim zaopatrzysz się w porządną jej ilość, sprawdź, czy będzie Ci smakować (jest niezwykle słodka, ale ma metaliczny posmak)
  • choć stewia może być nawet trzykrotnie droższa od cukru, to nie zapominajmy, że jest także około 35 razy bardziej wydajna. Jedno opakowanie starczy nam na bardzo długo
  • nie jest cukrem, więc nie może też stać się pożywką dla grasujących w jamie ustnej bakterii próchnicy
  • nie podnosi też poziomu glukozy we krwi, więc zaleca się ją diabetykom
  1. Miód
  • ze względu na silne działanie bakteriobójcze często zwany jest naturalnym antybiotykiem
  • bogaty w mikroelementy, m.in.: potas, magnez, żelazo, wapń, fosfor, a także ogromną ilość witamin (A, B1, B2, B6, B12, C, kwas foliowy, pantotenowy i biotynę)
  • minusem może być to, że miód jest znacznie bardziej kaloryczny niż zwykły cukier (100 g to 320–330 kcal) , dlatego osoby otyłe lub ze skłonnością do tycia powinny zachować umiar w jego spożywaniu
  • zalanie miodu wrzątkiem powoduje zniszczenie jego drogocennych właściwości! To samo w przypadku podgrzewania miodu
  • nie zaburza równowagi mineralnej organizmu w takim stopniu jak cukier
  • wzmacnia serce (zawarta w miodzie acetylocholina wzmacnia wydolność mięśnia sercowego, a obecny w nim potas zbawiennie działa na serce), koi nerwy, ożywia mózg (dzięki glukozie, która jest paliwem dla szarych komórek), goi rany
  • podany na zimno działa przeciwbiegunkowo, a bardziej stężony i lekko podgrzany zwalcza zaparcie i poprawia trawienie
  • w Polsce najczęściej kupowany jest miód lipowy. Jest produktem bardzo łatwo przyswajalnym, całkowicie trawi się w ciągu niepełnych 2 godzin (dla porównania: szynka w 4 godziny)
  • posiada właściwości nawilżające, rozjaśniające i uelastyczniające skórę
  • zawarta w miodzie fruktoza neutralizuje skutki picia alkoholu. Następnego dnia warto w dwóch porcjach zjeść w sumie 200 gramów miodu
  • leczy wrzody żołądka (szczególnie nadaje się do tego miód manuka pochodzący z Nowej Zelandii)
  • leczy schorzenia wątroby i dróg żółciowych
  1. Syrop klonowy
  • zawiera kwas foliowy, niacynę, biotynę i całą listę minerałów (wapń, magnez, potas, fosfor i mangan)
  • mniej kaloryczny niż miód i ma od niego aż 15 razy większą zawartość wapnia
  • do tego ma niesamowite walory smakowe. Pasuje idealnie do naleśników czy innych deserów
  • niektóre źródła podają syrop klonowy jako afrodyzjak, taki jak lubczyk, czy szampan (zwiększa on wrażliwość na bodźce zewnętrzne i pobudza zmysły), a badania dowiodły, że substancje zawarte w syropie klonowym wpływają na ośrodki seksualne
  • wspomaga pracę serca, wątroby oraz układu nerwowego
  • znaleziono w nim 13 różnych antyoksydantów, które do pory były znane jedynie z występowania w innych częściach roślin. Część z nich ma działanie przeciwnowotworowe, przeciwbakteryjne i przeciwcukrzycowe
  • syrop zawiera polifenole i kwas abscysynowy, który odpowiada za wydzielanie insuliny przez komórki trzustki. Dzięki temu, syrop klonowy jest korzystny przy syndromie metabolicznym i cukrzycy
  1. Suszone i świeże owoce (m.in. rodzynki, figi, suszone śliwki, morele, żurawina, daktyle, banany)
  • zawierają dużą porcję błonnika niezbędnego dla prawidłowej pracy układu pokarmowego
  • bogate są w cenne witaminy i minerały
  • zawierają od 300 kcal na 100 g
  • bakalie są bogatym źródłem beta-karotenu, witaminy E, potasu, wapnia, magnezu, żelaza, cynku i fosforu
  • bakalie nie są wskazane dla osób na diecie lekko strawnej, cierpiących na zespół drażliwego jelita lub chorobę wrzodową
  • uważajcie na konserwant: dwutlenek siarki! Sprawdzajcie czy aby na pewno nie ma go w składzie
  • zapewniają uczucie sytości
  • możesz potraktować je jako przekąskę lub deser oraz dodawać do ciast czy innych wypieków
  • o bananach oraz ogólnie rzecz ujmując, owocach, pisałam już tutaj 🙂
  1. Cukier kokosowy
  • zawiera tyle samo kalorii, co cukier rafinowany, jednakże należy do produktów mniej przetworzonych (podobnie do substancji słodzących takich jak syrop klonowy czy miód, cukier kokosowy zwykle jest mniej rafinowany niż biały cukier z buraków cukrowych)
  • jest źródłem minerałów takich jak magnez, potas, cynk i żelazo
  • ma niższy indeks glikemiczny niż cukier, czyli wywołuje mniej drastyczny skok cukru we krwi
  • ma przyjemny, melasowy smak
  • również w tym przypadku cena może wywołać lekkie spustoszenie w portfelu 🙁 jest ok. trzykrotnie droższy od białego cukru
  • kupując cukier kokosowy warto wiedzieć, że często występuje on pod nazwą cukru palmowego ponieważ wytwarzany jest z pąków palm kokosowych. Należy więc sprawdzić czy jest to na pewno cukier z kokosów a nie z innych palm

 

  1. Erytrol (inaczej erytrytol/erytryt)
  • należy do polioli – alkoholi polihydroksylowych (cukrowych); podobnie jak ksylitol, sorbitol, mannitol, glicerol (uważa się, że w tej grupie erytrytol jest bezkonkurencyjny – wpływa na zdrowie lepiej od ksylitolu)
  • ma prawie zerowy indeks glikemiczny
  • zawiera zaledwie 0,2 kcal w 1 g (czyli 20 kcal w 100 g)
  • może być stosowany razem z posiłkami proteinowymi (białkowymi), ponieważ nie wywołuje reakcji insulinowej
  • erytrytol naturalnie występuje w owocach (takich jak melony, gruszki i winogrona), niektórych porostach i wodorostach, kukurydzy, niektórych grzybach, winie czy sosie sojowym. Jako dodatek do żywności ma symbol E968
  • spożywanie erytrytolu nie psuje zębów, nie podrażnia jelit (nie powoduje biegunek nawet przy jednorazowym spożyciu na poziomie 50 g) ani nie wywołuje efektu przeczyszczającego (jak np. ksylitol)
  • mogą po niego sięgać diabetycy
  • nie jest też praktycznie przyswajany przez organizm; zostaje przez niego wydalony w niezmienionej postaci mniej więcej w ciągu doby po spożyciu (przez układ moczowy)
  • wykazuje działanie antyoksydacyjne
  • nie uzależnia
  • jest mniej słodki od cukru

 

Pisząc to, nie chodziło mi  tu tylko o popularny w naszym kraju cukier buraczany w postaci kryształków. Sacharoza, fruktoza i inne rodzaje cukru dodawane są sztucznie praktycznie do wszystkiego co jemy (m.in. napoje, jogurty, dżemy). Służą jako konserwant, polepszacz smaku, a także coś, co ma nas uzależnić. Trudno więc tak całkiem wyeliminować go z diety, ale każdy krok w kierunku zmniejszenia spożywanych ilości cukru to krok ku lepszemu zdrowiu. Zastąpmy słodkie napoje wodą mineralną, a cukier używany w kuchni do słodzenia kawy, herbaty i potraw – wyżej wymienionymi zamiennikami. 
 
Ja obecnie słodzę cukrem kokosowym, miodem, syropem klonowym i naturalnie owocami, ale na pewno będę polowała na jakąś przecenę erytrolu, który wydaje się być najlepszym z wszystkich wymienionych przeze mnie wyżej substancji. Jakich zamienników Wy używacie? 🙂
 
Źródła: 1 2 3 4 5 6 7