Ciekawostki dietetyczne #1

Rozpoczęłam drugi semestr pierwszego roku na studiach o kierunku dietetyka. Jestem miło zaskoczona, ponieważ na wszystkich czterech zajęciach, które się odbyły, wreszcie zaczęto poruszać tematykę stricte żywieniową. Dlatego postanowiłam zacząć kolejny cykl na moim blogu, czyli…

1. Tłuszczy czy tłuszczów? Różne słowniki zgodnie podają formę tłuszczów, a słowniki poprawnej polszczyzny nawet przestrzegają przed formą tłuszczy jako błędną. W Korpusie Języka Polskiego mamy obecnie 329 przykładów z pierwszą z tych form i tylko 11 z drugą (dużo częściej forma tłuszczy reprezentuje żeński rzeczownik tłuszcza, o znaczeniu ‚tłum, motłoch’). Można więc uznać, że stanowisko leksykografów w sprawie tłuszczów jest uzasadnione.

2. Nie ma żywności zdrowej, czy niezdrowej! To ilość i częstotliwość dostarczania takiego, czy innego pożywienia sprawia, że nie jest ona odpowiednia dla naszego organizmu. Przykładowo: zjedzenie frytek raz w miesiącu nie zaprzepaści Twoich efektów, ale już objadanie się nimi przez caaaaaały miesiąc może mieć poważne skutki. Chyba nie muszę tłumaczyć jakie :p

3. Przeciętny mężczyzna przez całe swoje życie zjada… około 73 tony żywności! To mniej więcej tyle, ile waży 14 słoni! Wszystko jest oczywiście uzależnione od naszego apetytu oraz długości życia.

4. Dlaczego warto makaron ugotować al dente, jak zalecają Włosi, którzy są pochłaniaczami tego produktu spożywczego? Al dente oznacza pół surowo. Makaron jest po prostu gotowany krócej. W przeciwnym wypadku, kiedy rozgotowujemy makaron, skrobia w nim zawarta ulega hydrolizie (dzięki wodzie i wysokiej temperaturze), a im dłuższy jest czas rozkładu cukru (w tym przypadku skrobi), tym więcej dostarczymy do organizmu węglowodanów oraz kalorii.

5. Coś o alkoholu… Jedno piwo ma średnio 350 kcal. Wypicie dwóch = zjedzenie porządnego obiadu! Dodatkowo, warto wiedzieć, że piwa nie robi się z chmielu (jak niektórzy myślą), a ze zbóż! Chmiel jest tylko dodatkiem 🙂

6. Dlaczego mąka razowa nazywa się… razowa? Ponieważ mielona jest tylko jeden RAZ 🙂 Mąka pszenna razowa nazywa się graham. Takie mąki są ciemne, grube i zawierają wszystkie składniki ziarna. Zwykła biała mąka pszenna o niski typie jest o wiele bardziej przetworzona niż razowa, ponieważ została przemielona więcej razy. Dodatkowo, to z niej szybciej uwalniany jest cukier do krwi, przez co krócej jesteśmy syci.

7. Jaki chleb jest zdrowszy: świeży czy czerstwy? Czerstwy, ponieważ skrobia w nim zawarta ma właściwości retrogradacji (mówiąc prościej, chce wrócić do swojej pierwotnej formy). Taki chleb ma więcej węglowodanów złożonych, co zapewni nam uczucie sytości na dłuższy czas 🙂

8. Jak to wreszcie jest z tymi waflami ryżowymi: jeść czy nie jeść?
Plusem jest to, że mają mało kalorii oraz są źródłem skrobi (czyli węglowodanów złożonych). Produkt wykonany z brązowego ryżu będzie zawierał pewną ilość błonnika, niacyny, magnezu, cynku, miedzi i manganu. Są trwałe, mobilne, a także pozbawione dodatków tj. rafinowane cukry proste czy uwodornione tłuszcze, tak często obecne w rozmaitych przekąskach.
Minusem zaś, że jest to jeden z najbardziej przetworzonych technologicznie produktów spożywczych. Ryż poddawany jest procesowi ekstruzji (w 300-400 st. C, pod wysokim ciśnieniem). Chociaż proces ten w pewien sposób poprawia strawność, to doprowadza do strat jednego z niezbędnych aminokwasów – lizyny, przez co umniejsza wartość odżywczą zawartego w nich białka. Dodatkowo sprzyja powstawaniu niezdrowego akrylamidu.
Podsumowując, w zdrowej, zbilansowanej diecie spokojnie może znaleźć się miejsce dla tego typu produktów żywnościowych, o ile nie stanowią podstawowego, czy już zwłaszcza jedynego źródła węglowodanów i nie są spożywane w przesadnych ilościach. Warto także zwracać uwagę na etykiety – nieraz zdarza się, że wafle ryżowe są wzbogacone w podejrzane dodatki, im krótsza lista składników – tym lepiej. Wafle ryżowe nie są ani tak zdrowym i wartościowym produktem jak sugerują opisy reklamowe, ani też nie są tak złe i niskojakościowe. Produkt ten może stanowić pewną alternatywę dla pieczywa w przypadku osób mających problem z nietolerancją czy nadwrażliwością na gluten.

9. Lubisz zjeść ciepłą bułeczkę drożdżową babci czy kromkę chleba pieczonego na drożdżach? Tak, ja również! Ale warto wiedzieć, że kiedy jest ono jeszcze gorące – ciepłolubne drożdże są nadal aktywne. Powoduje to nieraz okropne bóle brzucha, ponieważ drożdże (naturalne bądź spożywcze) podrażniają błonę śluzową żołądka 🙁 Poczekajmy więc, aż temperatura pieczywa zrówna się z pokojową i ze smakiem je zjedzmy!

10. Co powoduje dodanie fosforanów do produktów spożywczych? Zabierają one wapń z kości, co skutkuje osteoporozą! W przemyśle mięsnym fosforany są jednym z najbardziej rozpowszechnionych dodatków, o niezastąpionych właściwościach technologicznych: zwiększają zdolność wiązania wody przez mięso, co poprawia soczystość i kruchość wędlin i przede wszystkim pozwala zwiększyć wydajność wędlin, pomagają w utrzymaniu czerwonej barwy wędlin poprzez stabilizację pH, odznaczają się wysoką skutecznością ze względu na używanie soli, z którą wykazują największe działanie synergiczne.
Dzienne zapotrzebowanie na fosfor wynosi: dla dorosłego mężczyzny 1,5 g, dla kobiety ok. 1 g. Ideałem byłoby spożywanie tej samej ilości fosforu, co wapnia (równowaga wapniowo-fosforowa). Jednak przy założeniu typowej w naszych warunkach diety: dużo mięsa, wędlin, napojów gazowanych – spożywamy od 15 do 20% fosforu więcej, co stanowi istotne zagrożenie dla prawidłowej równowagi wapniowo-fosforowej.

Już teraz zapraszam na kolejną część ciekawostek dietetycznych. Powstanie kiedy zbiorę kolejne 10 istotnych informacji z dziedziny dietetyki. Pozdrawiam serdecznie 🙂

 pieczona owsianka (przepis: instagram)
owsianka z jabłkiem, siemieniem lnianym, serkiem wiejskim, śliwką suszoną, cynamonem, wiórkami kokosowymi, nasionami słonecznika

 

 kasza gryczana, łopatka wieprzowa z cebulą czerwoną i sosem słodko-ostrym, buraczki ze słoiczka od Babci ♥
moje cuda z ezebry 🙂 Tangle Teezer, gąbeczka do makijażu, podkład L’oreal i żel do twarzy