Kakaowe pancakes z twarogiem; właściwości kakao

Brak pomysłu na śniadanie? Te kakaowe pancakes’y uratują niejednego głodomora o poranku! Łapcie przepis i wartości odżywcze naturalnego kakao 🙂


Zacznijmy od przedstawienia dobrodziejstw, jakie niesie ze sobą spożywanie (oczywiście nie w nadmiarze!) naturalnego kakao.

– kakao ma bardzo dobry wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Wszystko to dzięki epikatechinie, która jest flawonoidem. Niestety przez to, że flawonoidy mają gorzki smak są usuwane z produktów zawierających kakao. Mleko i cukier jeszcze dodatkowo obniżają ich działanie. Więc to przemawia za korzyściami surowych ziaren kakaowca. Ewentualnie można spożywać gorzką czekoladę, która także zachowuje flawonoidy. Według badań flawonoidy poprawiają ukrwienie mózgu, poprawiają pamięć krótkoterminową i krążenie krwi. Skutecznie obniżają ciśnienie tętnicze
– zespół Briana Buijsse’a z Instytutu Zdrowia Publicznego w Holandii wykazał, że osoby spożywające kakao są o połowę mniej narażone na zgon z powodu choroby serca
– kakao jest najbogatszym źródłem wielu składników odżywczych. Zawiera ono największą koncentrację antyoksydantów, więcej niż jakiekolwiek inne jedzenie. Chronią one nas przed wolnymi rodnikami, które atakują nasze DNA, powodują różne choroby i są przyczyną starzenia się organizmu
– kolejnym składnikiem, którego najbogatszym źródłem są nasiona kakaowca to magnez. Jest on bardzo skuteczną bronią przed stresem. Chroni on także serce, powoduje lepszy przepływ krwi, lepsze jej dotlenienie, podnosi wydajność umysłu, relaksuje mięśnie, zwiększa elastyczność i pomaga budować mocne kości. Wśród dużej części społeczeństwa magnez występuje w niedoborze, więc warto go uzupełnić
– kakao zwiera, także duże ilości żelaza i zaspokaja bez problemu jego dzienne zapotrzebowanie. Żelazo jest częścią hemoglobiny, która łączy się z tlenem i rozprowadza go po organizmie. Jest to skuteczna broń przeciwko anemii
– ziarna kakaowca zawierają wystarczająco dużo chromu, aby uzupełnić jego niedobry. Jest on ważnym minerałem, który pomaga utrzymać odpowiedni poziom cukru we krwi
– kakao podnosi poziom serotoniny (tzw. hormon szczęścia) w mózgu. Jest to jeden z głównych neuroprzekaźników występujących w ludzkim organizmie. Pomaga ona w walce ze stresem i depresją
anandamid jest endorfiną, która jest naturalnie produkowana po wysiłku fizycznym. Kakao to jedyna roślina, która go zawiera. Anandamid jest uwalniany, gdy mamy dobre samopoczucie. Dzięki kakao możemy przez dłuższy czas czuć się lepiej
– wbrew powszechnej opinii ziarna kakaowca nie zawierają za wiele kofeiny. Wiadomo, że kakao zawiera teobrominę, substancję zbliżoną do kofeiny. Ale nie stymuluje ona układu nerwowego
– surowe kakao zawiera, także kwasy tłuszczowe Omega-6, witaminę C oraz Fenyloetyloaminę (PEA) – jest ona produkowana w naszym organizmie, kiedy jesteśmy zakochani, pomaga także zwiększyć czujność i poprawić skupienie
– jeszcze inne składniki odżywcze zawarte w kakao to pierwiastki śladowe: mangan – wraz z żelazem bierze udział w tworzeniu hemoglobin, cynk – jest częścią wielu enzymów w ciele człowieka i wpływa pozytywnie na pracę układu odpornościowego, miedź – potrzebna w budowie czerwonych krwinek
– badania naukowe Dr Gabriela Cousensa pokazały, że kakao nie podnosi poziomu cukru we krwi tak jak produkty zawierające kofeinę. Poziom podnosi się o zaledwie 6-10%. Jedzenie zawierające różne stymulanty podnosi go o więcej niż 30%
– mówi się, że kakao zawiera szkodliwy kwas szczawiowy. Tak naprawdę jego zawartość jest dość mała w porównaniu, np. do szpinaku który zawiera znacznie więcej tego kwasu. Trzeba pamiętać, że dopiero po przegotowaniu kwas szczawiowy łączy się z wapnem i osiada w nerkach. Kolejny plus w stronę surowego kakao 🙂
– w sklepach szukaj najlepiej ziaren kakao lub nieprzetworzonego proszku z ziaren


Przechodzimy więc do naszego przepisu 🙂

Składniki:

– 2 białka
– 2 żółtka

– 90g twarogu chudego
– 1 łyżka mąki owsianej (lub innej)
– proszek do pieczenia
– łyżka kakao naturalnego

 

Przygotowanie: 


Białka ubijamy, dodajemy żółtka i suche składniki. Twaróg rozciskamy w miseczce i przekładamy do masy. Mieszamy wszystko razem i wykładamy łyżka na rozgrzaną teflonową patelnię. Smażymy pod przykryciem z dwóch stron po kilka minut na najmniejszym ogniu. 

Podałam z gruszką, orzechami włoskimi i wiórkami kokosowymi, ale możesz poszaleć z dodatkami 🙂


Smacznego!

Wartość kaloryczna bez dodatków (sama masa):
338 kcal
40B / 14T / 13W

 


Dwa pierwsze zdjęcia: google.pl
Zdjęcia do przepisu mojego autorstwa