Zatrzymanie wody w organizmie

Często dostaję od Was pytania, w których sygnalizujecie, że prawdopodobnie zatrzymała się Wam woda w organizmie i oczekujecie porad, jak to zwalczyć. A może po prostu zapobiegać? Tak chyba byłoby łatwiej 🙂 Dzisiaj poruszę ten temat i rozwieję wszelkie Wasze wątpliwości. Zapraszam na wpis!

Zatrzymanie wody w organizmie – przyczyny

  • źle zbilansowana dieta – zbyt restrykcyjna (prowadząca do niedożywienia) lub uboga w białko (które wiąże wodę). Jeżeli białka jest za mało, płyny fizjologiczne przesączają się przez ściany naczyń krwionośnych i limfatycznych, a to powoduje obrzęki
  • nadmierna podaż sodu i niedobór potasu – zbyt dużo sody (1 g sodu odpowiada 2,5 g soli) w diecie, w postaci kostek rosołowych (glutaminian sodu!), marynat, wędlin, serów dojrzewających i topionych czy słonych przekąsek, może przyczyniać się do zatrzymania wody w organizmie. Wg WHO (World Health Organisation), dzienne spożycie sodu nie powinno przekraczać 2 g (czyli ok. 5 g soli). Z drugiej strony, jeżeli dostarczamy za mało innego składnika mineralnego, jakim jest potas, również możemy mieć problem z gospodarką wodną w naszym organizmie. Zwykłą sól kuchenną możecie zastąpić himalajską, o niższej zawartości sodu.
  • nadmierna ilość cukru – podnosi on poziom insuliny we krwi, a w konsekwencji ogranicza zdolność organizmu do pozbywania się sodu, a więc i wody. Z tego względu należy oszczędnie słodzić kawę czy herbatę, a z jedzenia słodyczy lepiej unikać
  • niewystarczająca ilość płynów – organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje ok. 2-2,5 litrów płynów dziennie. U osób aktywnych fizycznie oczywiście ta ilość wzrasta. Jeżeli dostarczana ilość płynów będzie niewystarczająca, organizm będzie bronił się przed ich utratą, czyli aby uniknąć odwodnienia, zacznie gromadzić wodę na zapas w tkance podskórnej. Dochodzi do tego, jeżeli dostarczamy mniej niż 1 litr płynów dziennie. Wybieraj wodę mineralną niskosodową 🙂
  • nadmiar alkoholu – ponieważ alkohol odwadnia (powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych, przez co woda łatwiej z nich przesiąka i zatrzymuje się w ciele)
  • nadmiar kawy, napojów na bazie kofeiny i słodkich napojów gazowanych
  • zbliżająca się miesiączka – wzrost poziomu estrogenów w stosunku do progesteronu w drugiej fazie cyklu (zwykle pomiędzy 15, a 28 dniem). Stąd m.in. obrzęk piersi. Objawy ustępują najczęściej w pierwszych dniach menstruacji
  • ciążą – a zwłaszcza jej ostatnie tygodnie. Wówczas łagodne obrzęki pojawiają się w okolicach kostek nóg i dłoni. Mogą one być wynikiem zależnego od hormonów gromadzenia sodu w organizmie
  • siedzący tryb życia – co tu tłumaczyć: krew w naczyniach wolniej krąży, dochodzi do zastoju płynu w tkankach i pojawiają się obrzęki nóg
  • upały – zbyt wysokie temperatury sprawiają, że żyły nadmiernie się rozszerzają, krew płynie wolniej, ponieważ zalega w naczyniach krwionośnych i płyny zaczynają się przesączać przez ściany żył do otaczających tkanek
  • stała pozycja ciała – długotrwałe przebywanie w jednej pozycji, np. podczas wielogodzinnej podróży utrudnia odpływ krwi żylnej
  • niektóre leki – minoksydyl, kortykosteroidy, niesteroidowe leki przeciwzapalne, fludrokortyzon, blokery kanału wapniowego i źle dobrane pigułki antykoncepcyjne
  • noszenie ciasnych ubrań

Na jakie choroby może wskazywać retencja wody w organizmie?

  • niewydolność serca, czyli jedna z najpowszechniejszych chorób śmiertelnych ostatnich lat. Pamiętajcie, zbyt duża ilość sodu w diecie może być przyczyną nadciśnienia tętniczego!
  • przewlekła niewydolność żylna, a mówiąc kolokwialnie żylaki (ciężkie nogi, obrzęki i ból po długotrwałym staniu)
  • zakrzepica żył głębokich (ból i opuchlizna jednej z nóg)
  • choroby nerek, np. zespół nerczycowy lub kłębuszkowe zapalenie nerek (opuchlizna na dłoniach i nogach)
  • niedoczynność tarczycy (obrzęki na twarzy i powiekach)
  • choroby wątroby, np. żółtaczka. Występuje ze względu na zmniejszoną produkcję albumin

Co jeść, aby pozbyć się nadmiaru wody z organizmu?

  • produkty bogate w potas, tj. suszone morele, rodzynki, figi, pomidory, ziemniaki, marchew, seler, banany, awokado, strączki, orzechy, nasiona słonecznika, cytrusy
  • produkty bogate w rutynę, tj. aronia, bez, dziurawiec, mięta, szczaw
  • produkty bogate w krzem, tj. kminek, napary ze skrzypu, kasza gryczana
  • owoce o właściwościach moczopędnych, tj. cytrusy, arbuzy, truskawki, czereśnie, żurawina, ogórki, pomidory, papryka, seler, marchew, cebula, natka pietruszki, mniszek lekarski, imbir. napar z pokrzywy. Wszystkie wymienione wyżej produkty dają sygnał nerkom, by wydaliły z organizmu zatrzymujący wodę sód, a co za tym idzie – zalegające w tkankach płyny
  • produkty bogate w białko, tj. chude mięso, nasiona roślin strączkowych, twaróg
Warto wspomnieć, że w związku z powszechnym występowaniem sodu w produktach spożywczych, w Polsce jego przeciętne spożycie przekracza poziom zalecany o ponad 130%!
Często mówicie, że czujecie się opuchnięte po cheat mealu. Nic bardziej mylnego, ponieważ tak jak wspomniałam wyżej, cukier również powoduje retencję wody.
Inną kwestią dotyczącą tego tematu jest fakt, że przy wprowadzeniu zdrowej diety, w krótkim okresie czasu szybko spada nasza waga (nawet o 2-3 kg na tydzień). Jest to właśnie spowodowane utratą wody, a nie jak niektórzy sądzą – tkanki tłuszczowej. Wprowadzacie zbilansowane posiłki, unikacie przekąsek, nie jecie słodyczy i to właśnie to skutkuje takim efektem. Na spalenie takiej ilości tłuszczu potrzebujemy troszkę więcej czasu 🙂
Z problemem zatrzymania wody w organizmie związany jest także cellulit. Tym chciałabym zająć się w kolejnym wpisie, na który już teraz Was serdecznie zapraszam!
 
Dowiedziałyście się czegoś ciekawego? Podobają się Wam tego typu posty? 🙂 Dajcie znać w komentarzach!
Źródła:
www.poradnikzdrowie.pl
„Dietoterapia” D. Włodarek, E.Lange, L. Kozłowska, D. Głąbska. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2014
Wszystkie zdjęcia pochodzą ze strony http://kaboompics.com