Recenzja książki „Zamień chemię na jedzenie” + przepis na ciasto z buraka

Zapraszam na recenzję kolejnej książki, a będzie to „Zamień chemię na jedzenie” autorstwa Julity Bator. Pisarka stara się w swojej książce ustrzec czytelników przed nieprawidłowym odżywianiem oraz podpowiada co jeść, aby unikać chemii. Czego dowiedziałam się z lektury? Odpowiedź niżej 🙂

  • Jesteśmy obdarowani 83 przepisami na zdrowe potrawy
  • Jest to poradnik dla początkujących; świetnie opisuje podstawy zdrowego żywienia
  • „żywność jest jedzeniem, a nie jedzenie udaje” – o to musimy zadbać wybierając produkty ze sklepowych półek
  • „czego się nie wyda na jedzenie, to się zostawi w aptece” – smutna rzeczywistość, tak prawdziwe jest to w Polsce
  • Główne reakcje alergiczne w jej rodzinie, szczególnie u dzieci, były spowodowane „chemicznym” jedzeniem
  • Chemia jest wszędzie, ale przy odrobinie wysiłku można znacznie ograniczyć jej oddziaływanie
  • Pestycydy, herbicydy – czyli wszelkie środki ochrony roślin którymi jesteśmy truci. W obecnych czasach w owocach z hipermarketów jest znikoma ilość witamin, za to mnóstwo niepożądanych składników
  • Dodatki syntetyczne do żywności to: barwniki, aromaty, wzmacniacze smaku, emulgatory, konserwanty, przeciwutleniacze, stabilizatory, zagęstniki, środki spulchniające. Każdy z nich ma przypisany sobie numer systemowy
  • Etykiety -> składniki z „E…” i jeśli jest <2% danego składnika – nie musi być to podane w składzie
  • GMO – żywność genetycznie modyfikowana, głównie soja i kukurydza – nie wiemy jakie będą długofalowe skutki ich spożywania
  • W książce podane jest wiele informacji na temat cukru i jego zamienników
  • Pieczywo chrupkie jest poddane skomplikowanej obróbce termicznej w wyniku której powstaje substancja rakotwórcza – akryloamid; obecny również we frytkach, chipsach, ciastkach (jedynie nie w produktach gotowanych)
  • Produkty bez cukru/light zawierają inne środki słodzące
  • Pomidory po obróbce cieplnej – lepsze przyswajanie likopenu (najwięcej jest go w przecierach pomidorowych)
  • W książce znajdziemy analizę znanych produktów: słodyczy, ketchupu, majonezu, kakao, musztardy – i przepisy na ich zdrowsze zamienniki
  • Margaryna, masło czy mix? Unikaj produktów ze słowami „uwodorniony”, „utwardzony” czy „częściowo utwardzony”. Dodanie wodoru do oleju roślinnego powoduje przekształcenie tłuszczu zawartego w margarynie w szkodliwe, stałe w temperaturze pokojowej kwasy tłuszczowe trans. Więcej ma ich twarda margaryna używana do pieczenia. Wybieraj masło.
  • Masło extra=82% tłuszczu mlecznego, 16% wody i 2% suchej masy beztłuszczowej mleka
  • Wybierajmy produkty pasteryzowane lub świeże, a nie UHT lub homogenizowane
  • Ser żółty=mleko, kultury bakterii, podpuszczka; ew. chlorek wapnia E509
  • Ser twarogowy=ser biały, kultury bakterii
  • Orkisz jest lepszy od pszenicy, bo nie tak łatwo poddaje się modyfikacjom genetycznym oraz rośnie mniej wydajnie na sztucznych nawozach
  • Mąki bezglutenowe są mniej wydajne od innych (wyjątek stanowi żytnia, jest podobnie wydajna)
  • Do procesu wybielania białej mąki stosuje się substancje przeciwzbrylające oraz toksyczne aluminium
  • Makarony – niepożądany dodatek jajek w proszku
  • Kasza jaglana – najbardziej lekkostrawna; „królowa kasz”
  • Wg raportu EWG z 2012 roku, produkty najbardziej skażone pestycydami to: jabłka, seler, słodka papryka, brzoskwinie, truskawki, nektarynki, winogrona, szpinak, sałata, ogórki, borówki, ziemniaki, jarmuż, zielona fasola. Do bezpiecznych zaliczymy: cebula, kukurydza, ananas, awokado, kapusta, groszek cukrowy, szparagi, mango, bakłażan, kiwi, melon, bataty, grejpfruty, arbuzy, grzyby
  • Zatrucie azotynami – obniżenie ciśnienia krwi, destrukcja witamin A i B; warzywa kumulujące duże ilości azotanów: sałata, szpinak, wczesna kapusta, rzodkiewka, burak ćwikłowy, cebula, kalafior, kapusta biała i włoska, por
  • Kalafior – odradzane spożywanie na przełomie maja/czerwca, ponieważ jest stosowane wtedy dużo ilości substancji sztucznych
  • Wnętrze puszek pokryte jest żywicą epoksydową, która wydziela toksyczny bisfenol A (BPA). Może być również wykonana z aluminium (uznanego za neurotoksynę, kojarzoną z chorobą Alzheimera). Po otwarciu przekładamy zawartość puszki do pojemnika szklanego, aby nie wchodziła w reakcje ze szkodliwymi związkami
  • Akroleina wydziela się podczas długotrwałego ogrzewania tłuszczu w wysokiej temperaturze. Ma działanie rakotwórcze i toksycznie wpływa na pracę mózgu. W czasie I Wojny Światowej była stosowana jako gaz bojowy

ciastka

  • Warzywa i owoce sezonowe:

cały rok: czosnek, kapusta biała i czerwona, burak ćwikłowy, por, cebula, jabłka, fasola, ziemniaki, gruszki, korzeń pietruszki, orzechy laskowe i włoskie, korzeń selera, marchew

zima: jarmuż, topinambur, pasternak, brukselka

wiosna: rzodkiewka, szpinak, cebula dymka, sałata, szparagi, rabarbar, szpinak, koper, kapusta pekińska, truskawki, kalafior, kalarepa, porzeczka czarna, brzoskwinie, groszek zielony, poziomka, czereśnie

lato: pomidor, fasola szparagowa, suche nasiona fasoli, agrest, ogórek, sałata, bób, malina, poziomka, borówka amerykańska, porzeczka czerwona, wiśnie, karczoch, kabaczek, bakłażan, patison, kukurydza, śliwki, cukinia, cykoria, seler naciowy, morela, mirabelki, jeżyny, rokitnik, aronia, czarny bez

jesień: brukiew, pigwa, dynia, winogrona, dzika róża, żurawina

  • Z jedzeniem produktów wędzonych związane jest powstawanie w przewodzie pokarmowym nitrozoamin (azotany -> azotyny -> połączenie azotynów z białkami) oraz wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (powstają również podczas grillowania i ogrzewania na otwartym ogniu) podejrzewanych o szkodliwe, kancerogenne (rak żołądka) i mutagenne działanie na ludzki organizm
  • Związki WWA – policykliczne węglowodory aromatyczne
  • Kawa rozpuszczalna – dodatek niklu
  • Kawa zbożowa produkowana jest z korzeni cykorii, jęczmienia, żyta lub buraka cukrowego; cykoria jest źródłem inuliny, która ma funkcje prebiotyku (stymuluje namnażanie dobroczynnych bakterii probiotycznych)

img_20161114_131012

  • Napoje:

– Sok owocowy – z jednego lub więcej gatunków owoców; może być otrzymywany bezpośrednio z owoców lub odtworzony z zagęszczonego soku owocowego; nieliczne produkuje się z soku częściowo zagęszczonego

– Nektar – sok owocowy rozcieńczony wodą z dodatkiem środka słodzącego

– Napój owocowy – skład nie jest regulowany prawnie; dowolna ilość owoców; dodatek substancji słodzących i środków konserwujących, stabilizatorów

  • Stosunek Ca do Mg w wodach mineralnych powinien wynosić 2:1
  • „Primum non nocere” – po pierwsze nie szkodzić
  • Probiotyki – kultury bakterii lub drożdży, które zasiedlając jelita chronią je przed szkodliwym działaniem bakterii chorobotwórczych, a tym samym wpływają dobroczynnie na nasz układ odpornościowy; prebiotyki to podłoże probiotyków (inulina, cebula, czosnek, por, cykoria)
  • Synbiotyki = probiotyk+prebiotyk, np. jogurt naturalny posłodzony inuliną
  • Pojemniki – unikamy bisfenolu A, ftalanów, ołowiu, rtęci; są rakotwórcze, powodują zaburzenia hormonalne i mają szkodliwy wpływ na układ nerwowy
  • W pobliżu kuchenki elektrycznej i indukcyjnej powstaje pole elektromagnetyczne, które może generować wolne rodniki
  • Niebezpieczne tworzywa, z których wykonane są garnki – aluminium, miedź. Miedź jest metalem ciężkim, szkodliwym dla zdrowia, a ponadto podczas gotowania może dojść do powstania wielu chemicznych reakcji niekorzystnych dla zdrowia człowieka
  • Mleko od krów czerwonej rasy polskiej – najlepszy skład

img_20161115_153955

  • Kilka substancji, których ewidentnie unikamy:

– acesulfam K (E950) – substancja słodząca, może wywołać nowotwory (badania na zwierzętach)

– annato (E160b) – barwnik mogący powodować pokrzywkę, obrzęk naczynioruchowy, obniżenie ciśnienia

– aspartam – substancja słodząca, powoduje podrażnienie układu oddechowego, oczu, skóry; szkodliwy wpływ na rozrodczość

  • Znane produkty z dobrymi składami:

– płatki kukurydziane – Corn Flakes Fit (Obst)stona1

– galaretki – Winiary, Dr. Oetker, Gellwe (brak maltodekstryny i koszenili)

– herbata – Herbapol

– ketchup – PrimaEco (ekologiczny, bez cukru, 135g pomidorów/100g produktu)

– parówki cielęce – Bacówka (95% mięsa)

– wędliny – Krakowski Kredens

– rodzynki królewskie – Makar (niesiarkowane, 100% rodzynki)

– ser – góralski (mleko, sól, przyprawy; Krakowski Kredens); wiejski (Krasnystaw, Piątnica)stona2

– czekolada – gorzka 90% Wawel (cukier na 3-cim miejscu); E. Wedel (podobny skład, niższy udział procentowy masy kakaowej); najlepsza będzie chyba z Lindt, ale tutaj cena jest znacznie wyższa

– sok – jabłko champion 100% z miąższem Tymbark

– warzywa konserwowe – Rolnik (bez zbędnych dodatków); kukurydza w słoiku – Pudliszki

– woda – Piwniczanka (stosunek Ca do Mg 2:1; sprzedawana w ciemnych butelkach)

 

Co to znaczy dobrze się odżywiać? Przede wszystkim pozbyć się ze swojej kuchni wszelkich chemicznych dodatków, szkodliwych dla zdrowia. Wszystkie takie substancje znajdziemy w: słodyczach, płatkach śniadaniowych, jogurtach, wzmacniaczach smaku, zupach z torebek i wiele, wiele innych. Czasami nawet nie zdajemy sobie sprawy, jaki okropny skład mają produkty używane przez nas każdego dnia. Jednorazowe spożycie takiej rzeczy nie spowoduje katastrofy, ale jej nadużywanie może mieć tragiczne skutki zdrowotne. Zniszczą one naszą witalność bezpowrotnie! Są przyczyną problemów ze strony układu pokarmowego, alergii, nowotworów, złego samopoczucia, ADHD (spożywanie słodyczy przez dzieci!).

img_20161116_135631

Sięgnij po tę pozycję, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat prawidłowego żywienia oraz masz ogromną ochotę zadbać o własne zdrowie, swojej rodziny i środowisko. Motywacja przyjdzie sama 🙂

 

Książka została wydana w 2013 roku i obecnie w Empiku można ją dostać za niecałe 30 zł. Inne publikacje tej autorki to: „Zamień chemię na jedzenie. Nowe przepisy” i „Święta bez chemii. Zdrowe przepisy na tradycyjne potrawy na Boże Narodzenie i inne święta”.

 

I teraz szybki przepis na…

Ciasto z buraka

 CIASTO Z BURAKA Jest przepyszne! Nie słyszałaś o nim? Nie próbowałaś? Chętnie podzielę się przepisem Dajcie znać w komentarzach czy jest taka potrzeba Ja się zbieram na uczelnię, dziś zabiegany dzień... Ale dam radę! Bo kto jak nie ja? Miłego dzionka #ciasto #buraczane #burakowe #ciacho #przepis #zdrowe #fit #przekąska #pożywne #smaczne #yummy #yummyinmytummy #fitfam #fitsłodycze #fitspiration #fitgirl #ciastozburaka #inspiration #motivation #diet #lovetoeat #kjhealthy

Pyszne, wilgotne, zdrowe, sycące, bez jajek. Mało skomplikowane i szybkie w przygotowaniu. Śmiało możesz zabrać je ze sobą na uczelnię czy do szkoły albo przekąsić na podwieczorek. Przygotujcie to ciasto i dajcie spróbować bliskim – ciekawe czy zgadną, z czego jest zrobione 🙂

Składniki:

– szklanka startych na grubych oczkach upieczonych buraków bez skórki (jeden duży)

– szklanka mleka (u mnie 2%)

– pół szklanki mąki kokosowej

– pół szklanki mąki pełnoziarnistej

– pół szklanki mąki orkiszowej

– 2 łyżki oleju kokosowego

– garstka suszonej żurawiny–

pół łyżeczki sody (opcjonalnie)

– łyżeczka cynamonu

– 3 łyżeczki kakao naturalnego

– 2 łyżki zmielonego siemienia lnianego

– polewa: łyżeczka syropu klonowego, łyżeczka kakao naturalnego, woda

 

Przygotowanie:

1. Wszystkie suche składniki przełożyłam do miski i dokładnie wymieszałam

2. Do suchych składników dodałam starte buraki, siemię lniane na wodzie oraz mleko, wszystko wymieszałam łyżką

3. Przygotowaną gęstą, prawie stałą masę przełożyłam do podłużnej foremki (keksówki)

4. Ciasto piekłam w temperaturze ok. 180 stopni przez 40 minut (nie powinno piec się dłużej, boki staną się twardsze co w konsekwencji spowoduje kruszenie się ciasta podczas krojenia)

5. Wyjęte z piekarnika ciasto polałam polewą i odstawiłam do ostygnięcia

Gotowe, smacznego 🙂

Całe ciasto ma około: 1376 kcal / 39B / 64T / 164W

 

Przepis na ciasto zaczerpnęłam z bloga: http://2metryzdrowia.pl/

Zdjęcie tytułowe : http://red-bow.com/zamien-chemie-jedzenie/