Czy śniadanie to faktycznie najważniejszy posiłek w ciągu dnia?

Pomijanie posiłków jest ostatnio coraz  częściej spotykane, szczególnie wśród nowoczesnych społeczeństw prowadzących intensywny, stresujący styl życia. Powszechnie wiadomo, że stosowanie przez dłuższy czas takich nawyków prowadzić może do rozwoju otyłości oraz cukrzycy typu 2. Jednak warto zadać sobie następujące pytanie: omijanie którego z posiłków niesie ze sobą więcej niekorzystnych konsekwencji zdrowotnych? Odpowiedź znajdziecie poniżej.

(Po naciśnięciu na tekst pod zdjęciem jesteście przenoszeni do przepisu na dany posiłek na moim Instagramie :))

W maju br. zostały przeprowadzone badania, które miały dowieść, czy pora dnia w której posiłek jest pomijany, może mieć wpływ na dobowy rozkład energii, metabolizm glukozy i poposiłkową odpowiedź zapalną. W kontrolowanych randomizowanych testach wzięło udział 17 osób ze wskaźnikiem BMI 23.7 ± 4.6. Poddali się oni trzem równoważnym kalorycznie, 24-godzinnym dietom, o zawartości odpowiednio 55%, 30% i 15% węglowodanów, tłuszczów i białek. W pierwszy dzień nie spożywali oni śniadań (BSD), w drugi dzień jedli trzy posiłki, a z kolei trzeciego dnia omijali obiad (DSD). Uczestnicy mieli oznaczaną poposiłkową glukozę, insulinę, odpowiedź zapalną w leukocytach, 24-godzinną glikemię oraz sekrecję insuliny.

Pieczony szarlotkowy omlet

 

Wyniki pokazały, że w porównaniu do spożywania trzech kontrolowanych posiłków w ciągu dnia:

  • wydatkowanie energii było wyższe w obu dniach z omijanymi posiłkami (BSD: +41 kcal/d; DSD: +91 kcal/d; oba P < 0.01)
  • oksydacja tłuszczów wzrosła zaś wyłącznie przy omijaniu śniadań (+16 g/d; P < 0.001)
  • 24-godzinna glikemia oraz wydzielanie insuliny nie różniły się pomiędzy dniami interwencji
  • wskaźnik poposiłkowej oceny modelu homeostazy w organizmie (+54%) oraz koncentracja glukozy po lunchu (+46%) była znacznie wyższa podczas omijania śniadań (oba P < 0.05)
  • przedłużający się okres bycia na czczo zwiększał po lunchu potencjał zapalny krwi obwodowej

Torcik kakaowo-truskawkowo-kokosowy

Wnioski, jakie płyną z wyżej przytoczonego badania sugerują, że omijanie jakiegokolwiek posiłku zwiększa wydatkowanie energii. Duże poposiłkowe stężenie insuliny i podwyższony poziom utleniania tłuszczów świadczą o zaburzeniach w przemianie materii związanych z przedłużającym utrzymywaniem się w stanie głodu o poranku. W dłuższej perspektywie zjawiska te prowadzą do reakcji zapalnych organizmu oraz upośledzonej homeostazy glukozy we krwi.

Smoothie bowl z brzoskwinią, gorzką czekoladą i daktylami

 

Potwierdzone więc zostało, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, który powinniśmy celebrować, spokojnie spożywać w gronie najbliższych i pod żadnym pozorem nie wychodzić bez niego z domu.

Zdjęcie tytułowe: Pełnoziarniste placuszki z twarogiem

Źródło:

Nas A., Mirza N., Hägele F., Kahlhöfer J., Keller J., Rising R., Kufer TA., Bosy-Westphal A: Impact of breakfast skipping compared with dinner skipping on regulation of energy balance and metabolic risk. Am J Clin Nutr. 2017 May 10