Dlaczego warto być aktywnym? Cele sylwetkowe to nie wszystko! Recenzja „Projekt zdrowie”

Cześć Kochani! Przychodzę dzisiaj do Was z wpisem na temat aktywności fizycznej. Do jego napisania zainspirowała mnie książka „Projekt zdrowie” autorstwa A. Hansena i C.J. Sundberga. Będzie o tym, dlaczego warto zacząć uprawiać sport, ruszać się i żyć zdrowo. Zapraszam 🙂

Zacznijmy od tego, że aktywność fizyczna nie powinna stanowić dla nas jedynie środka do osiągnięcia wymarzonej sylwetki. To coś więcej! To pełnia zdrowia, jaką gwarantuje nam ruch, dotlenianie się i mobilność. Regularne ćwiczenie to nic innego jak cudowna kuracja, która zapobiega wielu chorobom! Lista schorzeń, których rozwój można opóźnić dzięki aktywności fizycznej staje się niestety z roku na rok coraz dłuższa. Czy wiecie, że prawdopodobieństwo rozwoju demencji zależy w większym stopniu od aktywności fizycznej niż od czynników dziedzicznych? To jeden z licznych przykładów, które powinny uświadomić całe tłumy ludzi o wyższości ruchu.

Autorzy wyżej przytoczonej przeze mnie książki zalecają:

  • 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej minimum 5 razy w tygodniu (np. szybki spacer)

lub

  • 20 minut intensywnego treningu 3 razy w tygodniu (np. bieg)

Ja wiem, że moi czytelnicy są za pan brat ze sportem, dlatego wyżej wymienione aktywności to dla Was na pewno „pikuś” 😉 Chciałam Wam to napisać, abyście polecili zażywać sportu np. swoim rodzicom, dziadkom, rodzeństwu, znajomym. To bardzo ważne, aby KAŻDY CZŁOWIEK był aktywny! Powinniśmy się ruszać bez względu na wiek. Argumentem może być to, że długość życia wzrasta średnio od trzech do pięciu lat w wyniku regularnego zażywania ruchu, a osoby powyżej 65. roku życia, które ruszają się chociażby raz w tygodniu, zmniejszają ryzyko przedwczesnego zgonu aż o 40%!

w tle oczywiście moje Endomondo, z którym biegam od kilku treningów 🙂

W książce znajdziemy również rozdział na temat wpływu genów na naszą gotowość do ćwiczeń. Należy jednak pamiętać, że odpowiadają one średnio za 50% naszego sukcesu. Reszta – zależy od nas!

Starzenie się mięśni w nawet dwóch trzecich jest efektem zmniejszonej aktywności fizycznej. Jednak gdy tylko zaczynasz regularnie trenować, nowe mitochondria (tzw. elektrownie naszego organizmu) tworzą się już w pierwszych tygodniach treningu. Aby zahamować rozkład mięśni, trzeba podjąć trening siłowy. Nie wystarczy samo spacerowanie lub uprawianie joggingu. Szczególnie ważne jest to dla osób w średnim wieku, gdyż po „czterdziestce”, w ciągu jednego roku, można prognozować utratę ok. 1% masy mięśniowej. Osoby starsze powinny trenować i… trenują! Jak donoszą organizatorzy biegów maratońskich – grupa biegaczy powyżej 70. r.ż. to ta grupa, która procentowo rośnie najszybciej.

niezmiernie motywujący fragment książki!

Zachęcający jest fakt, że jeśli będziemy trenować, aby poprawić swoją kondycję, to z czasem lepiej będziemy spalać tłuszcz. Najefektywniej jest wykonywać ćwiczenia aerobowe na czczo, kiedy mamy uszczuplone zapasy glikogenu mięśniowego. W takim przypadku, organizm czerpie energię praktycznie od razu z tkanki tłuszczowej, spalając ją. Innym efektywnym treningiem jest trening interwałowy, ale o tym pisałam już wcześniej, w tym wpisie 🙂 W książce również znajdziecie cały rozdział na temat HIIT.

Nie trzeba być maratończykiem lub fit fanatykiem zdrowego trybu życia, aby móc w pełni korzystać z zalet aktywności fizycznej. Czy 30 minut dziennie to tak dużo? Zdajecie sobie sprawę, że to jedynie 2% całego Waszego dnia? A godzinny trening, podczas którego podniesiecie swoje tętno powyżej optymalnego poziomu powinien zagwarantować Wam utratę zbędnych kilogramów – oczywiście przy jednoczesnym zdrowym, świadomym odżywianiu ;).

Książka jest niezmiernie ciekawa, napisana prostym językiem. Autorzy przytaczają wiele przykładów, które możemy odnieść do naszego życia codziennego. Jak widzicie, wydanie okraszone jest cudownymi szkicami układu mięśniowego ludzkiego ciała. Uwielbiam takie rysunki! A na koniec, obszerna literatura, której użyto do napisania tej książki.

Poradnik można nabyć na http://sklep.smakslowa.pl. Odwiedźcie także ich instagrama: smakslowa.

 

Zachęcam również do lektury innych moich wpisów z zakresu aktywności fizycznej:

Rozciąganie – ważny element każdego treningu

Wszystko co chcesz wiedzieć o treningu na czczo + co sądzę o suplementacji BCAA

Dieta i ćwiczenia na szczupłe uda – najlepsze sposoby

 

Pozdrawiam Was serdecznie, cześć! 🙂