Zdrowe włosy i paznokcie – zalecenia żywieniowe oraz suplementacja sokiem z pokrzywy i Biotebalem

Prawidłowo zbilansowana i urozmaicona dieta bez wątpienia wpływa na stan naszego organizmu. Gęste i lśniące włosy, mocne paznokcie oraz promienną cerę traktujemy obecnie jako ważny estetyczny atrybut. Mimo zdrowego odżywiania nie cieszę się ich dobrą kondycją. Moje kłopoty postanowiłam zwalczyć regularnym piciem soku z pokrzywy oraz suplementacją Biotebalem. Zapraszam na moją opinię, recenzję tych produktów oraz zalecenia żywieniowe.

Wszelkie błędy wynikające z niezbilansowanego jadłospisu nasze ciało potrafi bardzo szybko zakomunikować. Najczęściej i najszybciej w postaci utraty masy ciała lub nadprogramowych kilogramów, ale również poprzez łamliwe paznokcie, osłabione włosy albo ziemistą cerę. Te sygnały mówią, że w organizmie zaczyna brakować pewnych związków mineralnych i witamin, które regulują wiele procesów fizjologicznych, w tym wpływają na zdrowy wygląd.

Pamiętacie o orzechach w swojej diecie? To zdrowe tłuszcze! Budyniowe placuszki ryżowo-kokosowe

Z czego zbudowane są włosy i paznokcie?

  • keratyna twarda i miękka (białko fibrylarne)
  • lipidy – kwas glikolowy i stearynowy
  • magnez
  • wapń
  • żelazo
  • cynk
  • potas
  • fosfor
  • sód
  • miedź
  • mangan
  • siarka
  • selen
  • krzem
  • woda

Odżywianie

Ważne jest zbilansowanie codziennej diety zarówno pod względem energetyczności, jak i rozkładu składników pokarmowych. Długotrwała niska podaż energii w stosunku do jej wydatkowania przyczynia się do wypadania włosów oraz osłabienia płytki paznokciowej.

Sięgając po produkty białkowe, warto zastanowić się nad źródłem L-cysteiny i L-metioniny. Oba aminokwasy biorą udział w syntezie keratyny, a tym samym wpływają na mieszki włosowe stymulując ich wzrost, regulują procesy rogowacenia naskórka i paznokci, a także zapobiegają ich łamaniu i wypadaniu włosów. Metionina jest aminokwasem egzogennym, którego nasz organizm nie syntetyzuje. Badania wskazują jednak, że nie ma potrzeby jego suplementacji, gdyż zarówno dieta tradycyjna, ale również zbilansowana wegetariańska i wegańska jest w stanie pokryć dziennie zapotrzebowanie na ten aminokwas. W przypadku cysteiny, aminokwasu względnie egzogennego, również nie ma potrzeby przyjmowania suplementów, jednak organizm powinien otrzymywać odpowiednią dawkę witamin: B6, B12, metioniny i kwasu foliowego. Dzięki nim jest w stanie samodzielnie syntetyzować odpowiednie ilości cysteiny.

 

Oprócz odpowiedniej podaży białka, powinniśmy uzyskać także odpowiednią ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), które wpływają na wygląd włosów i paznokci. Skutecznie zapobiegają ich wypadaniu oraz nadają blask i sprężystość.

Nienasycone kwasy tłuszczowe znajdziemy w maśle z orzeszków ziemnych czy wiórkach kokosowych – omlet bananowy

Należy pamiętać, że aż trzy z czterech rozpuszczalnych w tłuszczach witamin (A, D, E) mają znaczenie dla naszego wyglądu zewnętrznego. Zgodnie z zaleceniami należy suplementować witaminę D między październikiem a marcem, gdyż jej niedobór może być przyczyną przerzedzenia włosów oraz suchej skóry. Ostrożność zaś warto zachować w przypadku witaminy A – trzeba ją pozyskiwać przede wszystkim ze źródeł pokarmowych, a nie z suplementów.

 

Witamina C jest niezbędna do syntezy kolagenu, który z kolei wspiera mieszki włosowe i utrzymuje w dobrym stanie naczynia krwionośne skóry głowy. Kwas askorbinowy zwiększa również wchłanianie żelaza. Witamina C i witamina E są bardziej skuteczne przyjmowane razem, bowiem synergistycznie wpływają na usprawnienie cyrkulacji naczyń krwionośnych skóry głowy.

Owoce to świetne źródło witamin i minerałów – koktajl pinacolada ♥

Cynk i miedź powinny być spożywane razem, ponieważ równowaga pomiędzy nimi jest kluczowa: zbyt dużo cynku zaburza wchłanianie miedzi, a większe ilości miedzi mogą być dla organizmu toksyczne. Czarny sezam, który w Azji jest używany jako środek na wypadanie włosów, jest doskonałym źródłem zarówno miedzi, jak i cynku.

Produkty dla zdrowych włosów, paznokci i skóry

  • jaja
  • produkty mleczne
  • mięso (wołowina, drób)
  • owoce morza (np. krewetki)
  • ryby (morskie, konserwy rybne)
  • zboża (pełnoziarniste)
  • suszone owoce (np. figi)
  • rośliny strączkowe (np. soczewica, soja)
  • ciemnozielone warzywa (np. szpinak, jarmuż)
  • żółte i zielone warzywa (np. marchew, bataty)
  • orzechy (np. brazylijskie, włoskie, migdały)
  • nasiona (np. sezamu, słonecznika)
  • oleje i oliwy (np. olej lniany)
  • kakao i czekolada (dobrej jakości!)

Są i strączki – czosnkowa pasta z soczewicy

 

Biotebal

Wśród innych witamin, naukowcy wskazują na potrzebę suplementacji witaminą H – biotyną, której codzienna dawka w wysokości 5000 mcg przyczynia się do zwiększenia grubości i elastyczności włosów oraz paznokci, a także wpływa na ich wzrost. Biotyna jest do tej pory najlepiej zbadaną witaminą w kontekście wpływu na stan włosów i paznokci. Możemy ją znaleźć w gotowych preparatach – ja wybrałam lek Biotebal i stosowałam go przez miesiąc, jeden raz dziennie (co zapewniało wyżej wspomniane 5000 mcg = 5mg). Koszt opakowania to 20-25 zł.

 

Po 30-dniowej kuracji zauważyłam nowe babyhair, a moje paznokcie są zdecydowanie bardziej twarde. Na ten okres zrezygnowałam również z nakładania lakieru hybrydowego, aby dać odpocząć płytce i ją w pełni zregenerować. Obecnie sięgnęłam po kolejne opakowanie Biotebalu, gdyż najlepsze efekty można zobaczyć po 3 miesiącach (później należy zrobić sobie od niego dłuższą przerwę).

 

Moja opinia o Biotebalu jest póki co bardzo pozytywna, jednak nie jest to na pewno rozwiązanie dla każdego, ponieważ zadziała tylko i wyłącznie u osób, u których problemy z włosami czy paznokciami wiążą się z niedoborami witamin z grupy B. Najbardziej narażone na takie niedobory są osoby przyjmujące antykoncepcję hormonalną, gdyż utrudnia ona przyswajanie witamin z tej grupy. Podobnie jest w przypadku osób, które narażone były na długie przyjmowanie antybiotyków, leków moczopędnych lub których dieta jest uboga w witaminy z grupy B.

Niedobór biotyny powoduje u ludzi zapalenie skóry zlokalizowane wokół oczu, nosa, ust, zapalenie spojówek, zaburzenia wzrostu paznokci i włosów oraz ich nadmierną łamliwość, zaburzenia przemiany tłuszczów. Biotyna wspomaga procesy powstawania keratyny i różnicowania się komórek naskórka oraz włosów i paznokci, poprawiając ich stan.

Pokrzywa

Pokrzywa, której napar wypijany codziennie przez 3 miesiące, może być nie tylko doskonałym elementem dobrze zbilansowanej diety, ale również w znaczący sposób wpływać na wygląd naszych włosów i paznokci. Roślina ta zawiera między innymi wapń, fosfor, żelazo, siarkę, potas, sód; witaminy A, B2, C; związki aminowe, garbnikowe, kwas pantotenowy, kwas organiczny (mrówkowy, glikolowy, glicerolowy), olejki eteryczne, sole mineralne, chlorofil, serotoninę, histaminę, flawonoidy, fitosterole, karotenoidy, dzięki czemu uchodzi za świetny środek na wszelkie niekorzystne zmiany wytworów naskórka. Stosuje się ją również w niektórych schorzeniach skórnych, zwłaszcza wieku młodzieńczego (trądzik). Co więcej, poprawia krążenie w skórze głowy oraz przeciwdziała wypadaniu włosów. Sok z pokrzywy piłam ok. 1 miesiąc codziennie rano po 40-50 ml. Tata się ze mnie śmiał, że nie zdążyłam zjeść śniadania, a już sięgam po kieliszek (tak właśnie to sobie odmierzałam) 😀 Obecnie kontynuuję kurację pokrzywą – przez dwa tygodnie piłam codziennie wieczorem napar, teraz dołączam do tego skrzyp (czyli robię tzw. skrzypokrzywę :)), a rano piję przygotowany kleik z siemienia lnianego (wieczorem zalewam wrzątkiem mielone siemię lniane, mieszam, zostawiam do napęcznienia, a rano pochłaniam przyjemne glutki :D). Naturalne sposoby są najlepsze, prawda? 🙂

 

Sok z pokrzywy znajdziecie na stronie sklepu www.zdrowystragan.pl

Odżywianie i suplementacja to nie wszystko! Nie można zapominać również o wypijaniu zalecanych 1,5- 2 litrów płynów, które korzystnie wpływają na prawidłowość procesów zachodzących przy udziale dostarczanych wraz z pożywieniem witamin i składników mineralnych.

 

W publikacjach naukowych pojawia się niestety niewiele doniesień określających rzeczywisty wpływ składników odżywczych na jakość włosów i paznokci u osób zdrowych. Trudno jest jednoznacznie określić, które związki w szczególny sposób przyczyniają się do poprawy ich stanu. W badaniach nad składnikami odżywczymi, które wpływają na stan włosów i paznokci przodują głównie koncerny farmaceutyczne i kosmetyczne, których wyniki niejednokrotnie nie są zbieżne z badaniami niezależnych naukowców. Wiadomo jednak, że niemal każdy niedobór może wpływać na kondycję włosów, skóry i paznokci. Dlatego warto zwracać uwagę, aby codzienny jadłospis był jak najbardziej urozmaicony.

 

Literatura:

  1. Bojarowicz H., Dźwigulska P.: Dietary supplements. Part II. Selected components of dietary supplements and their application. Hygeia Public Health, 2012, 47(4): 433-441
  2. Cashman M.W., Sloan S.B.: Nutrition and nail disease. Clinics in Dermatology, 2010, 28(4):420-5
  3. Seshadri D., Dipankar D.: Nails in nutritional deficiencies. Indian Journal of Dermatology, Venereology and Leprology, 2012, 78(3): 237-241
  4. Graf J.: The Influence of Diet, Supplements, and Topical Antioxidants on Cutaneous He- alth. Practical Dermatology, 2010, December 23-26
  5. Finner M.A.: Nutrition and Hair Deficiencies and Supplements: Dermatologic Clinics, 2013, 31(1): 167-172