Spożywanie kefirów oraz niskotłuszczowego mleka, a poprawa profilu lipidowego krwi

Spożywanie nabiału niesie ze sobą wiele kontrowersji. Zarówno jego niedobór, jak i nadmiar w diecie, może mieć negatywne konsekwencje dla naszego zdrowia. Jaki wpływ mają fermentowane produkty mleczne oraz mleko o obniżonej zawartości tłuszczu na lipidogram? Mój artykuł oparty na badaniach naukowych znajdziecie poniżej 🙂

Kefiry, czyli fermentowane probiotyczne napoje mleczne, mają udowodniony pozytywny wpływ na mikrobiotę ludzkiego organizmu [1]. Poprawa profilu lipidowego [2] w ich przypadku dowiedziona została dotychczas jedynie na modelach zwierzęcych [3]. Kontrowersje budziła kwestia, jak przekłada się to na zawartość frakcji cholesterolu w surowicy krwi człowieka. Badania rozstrzygające tę sprawę zostały opublikowane zaledwie kilka miesięcy temu w Journal of Clinical Lipidology.

Naukowcy postanowili ocenić i porównać wpływ dwóch produktów: kefiru oraz niskotłuszczowego mleka (przy stosowaniu diety wysokobiałkowej) u kobiet z nadwagą lub otyłością w wieku reprodukcyjnym.

Badanie trwało osiem tygodni. 75 kobiet pochodzenia irańskiego zostało przydzielonych do trzech grup: spożywających kefir (cztery porcje kefiru dziennie), mleko (cztery porcje niskotłuszczowego mleka dziennie) oraz kontrolnej (dwie porcje produktów mlecznych dziennie). Jadłospisy we wszystkich grupach pokrywały zapotrzebowanie energetyczne kobiet.

Tarta ze śliwkami i kokosowym kremem na kruchym spodzie (klik przepis)

Eksperyment wykazał, że w grupie kobiet spożywających kefir, obserwuje się znacznie niższe stężenie lipoprotein w surowicy krwi, w porównaniu do grupy kontrolnej. Zamieszczono następujące wyniki: różnica w całkowitym cholesterolu TC -10.4 mg/dL, w stężeniu lipoprotein o niskiej gęstości LDLC -9.7 mg/dL, w stężeniu cholesterolu całkowitego oprócz frakcji HDL -11.5 mg/dL, stosunek TC/HDLC -0.4 oraz LDLC/HDLC -0.3 (wszystkie wyniki P < 0.5). Bardzo podobne rezultaty otrzymano w przypadku osób pijących niskotłuszczowe mleko, a więc nie zauważono znaczących różnic w obu tych grupach.

Fathi i wsp. dowiedli, że spożywanie zarówno kefirów, jak i mleka o niskiej zawartości tłuszczu, powoduje poprawienie profilu lipidowego krwi człowieka, co wcześniej zostało już udowodnione na zwierzętach laboratoryjnych. Warto więc pamiętać o prawidłowej podaży (2 duże szklanki dziennie) produktów mlecznych w codziennej diecie, jak zaleca Instytut Żywności i Żywienia w Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej z 2016 roku [4]. Oczywiście, jeśli służą nam takie produkty i nie mamy problemów trawiennych po ich spożyciu.

 

Komosa ryżowa z nasionami chia na mleku, z masłem orzechowym, płatkami kokosowymi, truskawkami i borówkami (klik przepis)

Źródła:

  1. Marco ML., Heeney D., Binda S.: Health benefits of fermented foods: microbiota and beyond; Curr Opin Biotechnol. 2017 Apr;44:94-102
  2. Fathi Y., Ghodrati N., Zibaeenezhad MJ.: Kefir drink causes a significant yet similar improvement in serum lipid profile, compared with low-fat milk, in a dairy-rich diet in overweight or obese premenopausal women: A randomized controlled trial; J Clin Lipidol. 2017 Jan – Feb;11(1):136-146
  3. Santanna AF., Filete PF., Lima EM.: Chronic administration of the soluble, nonbacterial fraction of kefir attenuates lipid deposition in LDLr-/- mice; Nutrition. 2017 Mar;35:100-105
  4. http://www.izz.waw.pl/pl/zasady-prawidowego-ywienia
  5. Zdjęcie tytułowe: https://www.pkt.pl/firma/laktopol-a-sp-z-o-o-1363351