Pączek zjedzony? Wiesz ile przytyjesz?

Chwytliwy tytuł już jest. Zjedzony? Jasne, i to nie jeden! Jak to w Tłusty Czwartek… Bo dzień święty trzeba święcić. I ja też święcę – ten jeden jedyny raz w roku sama z własnej woli idę do piekarni i kupuję sobie trzy pączusie. Każdy inny – bo ważna jest różnorodność w diecie 😀 A jak to jest u Was?

A teraz odpowiedź na drugie pytanie. Uwaga – fanfary – NIC nie przytyjesz! Ale jak to nic?

A tak to, że jeśli nie schudniesz od zjedzenia trzech sałatek, owsianek czy zdrowych koktajli – tak też nie przytyjesz od trzech pączków, faworków czy ptysiów. Logiczne. Inaczej sprawa ma się, jeśli dzień w dzień sięgasz po słodycze. Wtedy ilość spożywanych przez Ciebie kalorii może przewyższać całkowitą przemianę materii, a to w konsekwencji skutkuje nadprogramowymi kilogramami na wadze. Wniosek jest prosty – raz w roku (no dobra, raz na jakiś czas) nie zaszkodzi, ale z większą częstotliwością to już bym uważała.

 

A tak właściwie, ile pączek ma kalorii? W lukrze, z dżemem, około 300 kcal. Faworki, nazywane też chrustem, około 400 kcal w kilku sztukach. Dlatego właśnie dietetyczne grzeszki dozwolone są tylko od święta.

Na wielu stronach pojawiają się informacje, ile czasu należy poświęcić na daną aktywność fizyczną, aby spalić tego typu smakołyki. Na tapetę bierzemy oczywiście pączka!

  • godzina szybkiego marszu, aerobiku, jazdy konnej, jazdy na deskorolce
  • dwie godziny odkurzania
  • pół godziny boksu
  • 45 minut energicznego tańca, skakania na skakance, jazdy na łyżwach czy nartach

Tyle potrzebujemy, aby spalić jedną sztukę. Możecie też 600 minut (czyli 10 godzin) czytać książkę – wybór należy do Was 😀 Jak najbardziej zachęcam do poruszania się przed lub po tłustoczwartkowej uczcie!

https://kaboompics.com/

Dobrze jest też sobie porównać ilość kalorii pochodzących z pączka, do energetyczności zdrowych, naturalnych słodyczy.

 

300 kcal = 2,5 garści daktyli = 2,5 banana = 2 łyżki masła orzechowego = 5 kostek gorzkiej czekolady 86%

 

Nie piszę tego po to, abyście nagle zaczęli liczyć kalorie. Bo to nie o to chodzi. Kaloryczność jest tylko dla Waszej świadomości. Pod uwagę należy również wziąć makroskładniki, czyli węglowodany, białko i tłuszcze. A poza tym – składniki, jakie wykorzystamy do produkcji naszego dania. Na pewno inne wartości odżywcze będzie miał pączek, a inne banan.

Czy aby na pewno wszyscy Polacy powinni „świętować” Tłusty Czwartek? Dla wielu osób to codzienność – słodka bułka, baton, drożdżówka, rogalik, czekolada… I to widać! Wystarczy rozejrzeć się wokół siebie – 64% mężczyzn i 49% kobiet oraz co piąte dziecko w wieku szkolnym ma nadmierną masę ciała! (wg danych IŻŻ) ? Czego nam brakuje? Wiedzy, rozsądku, umiarkowania? Moim zdaniem – wszystkiego po trochu ? Należy pamiętać, że nadwyżka kilogramów to nie tylko wygląd zewnętrzny. Może się to wiązać również z:

  • brakiem komfortu poruszania się,
  • otłuszczonymi narządami wewnętrznymi,
  • insulinoopornością,
  • cukrzycą typu II,
  • chorobami układu krążenia,
  • chorobami układu kostnego,
  • całym zespołem metabolicznym

Zróbmy coś z tym zanim będzie za późno!

Jeden dzień – okej ?

Nagminne zajadanie się słodyczami – unikaj  ?

https://kaboompics.com/

Zdjęcie tytułowe https://kaboompics.com/